slot lucky neko slot wild bounty slot aztec gems

معرفی رشته مهندسی مواد و متالوژی

  آخرین بروزرسانی   ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

قصد داریم رشته مهندسی مواد و متالوژی رو بیشتر بشناسیم !
قبلنا برای ساخت یه ماده با ویژگی خاص مثل استحکام بالا، ترکیب‌های مختلف مواد اولیه رو امتحان می‌کردن و با آزمون و خطا بالاخره با درصد اشتباه بالا به یه نتیجه‌ای میرسیدن. مثلا میخواستن رطوبت و آسیب دیدن آهن در کنار دریا و هوای شرجی بسنجن. کلی سختی می‌کشیدن آخرشم هیچی که هیچی.

اما الان به لطف رشته مهندسی مواد دیگه همه اینا حل شده‌ست.

مهندسی مواد راه ورودی‌ای بجز رشته ریاضی نداره. مطالبی هم که قراره توی دانشگاه تدریس میشه با دروس فیزیک و شیمی مرتبطه. دروسی مثل دیفرانسیل و حسابان هم به طور گسترده‌‌ای توی این رشته مورد استفاده قرار می‌گیرن.

البته بد نیست یادآوری کنیم که رشته ی متالورژی هم از مهندسی مواد منشعب شده و شباهت‌های زیادی بهش داره. اما بازم یه سری عنوان درسی هست که متفاوت باشه. مثلا دانشجوی مهندسی مواد رشته خواص فیزیکی و مکانیکی رو یاد می‌گیره. باید که به سراغ کریستالوگرافی، بلورشناسی، پلیمرها و مواد مرکب هم بره. عملیات حرارتی، انجماد و پدیده‌های انتقالی هم از واحدهای درسی این رشته‌ست. البته که نباید از مسائلی مثل نانومواد، بیومواد و شکل‌دهی فلزات توی این رشته هم غافل شد.

مهندسی مواد گرایش‌های تحصیلی متنوع و موقعیت‌های شغلی زیادی داره. برای همینه که با توجه به اهمیت انتخاب و توسعه مواد، حضور حداقل یه مهندس مواد توی هر صنعتی لازمه. گستره‌ی وسیعی از کارهای نظارتی، عملیاتی و تولیدی توسط مهندسای این رشته قابل انجامه. مثل شرکت‌های خودروسازی، بازیافت، صنایع هوافضا و شرکت‌های انتقال نیرو.

مهندسای مواد همچنین میتونن در ساخت قطعات مثل شرکت‌های ریخته‌گری، آهنگری و جوشکاری به روش‌های پیشرفته هم شرکت کنن. اگر کسی به این فضاها علاقه‌مند باشه این رشته به شدت بهش توصیه میشه.

اما در مورد آمار و ارقام هم اینکه رشته مهندسی مواد در مقطع کارشناسی کلا ۴ تا گرایش داره :

سرامیک، متالورژی صنعتی، متالورژی استخراجی، طراحی مواد

به صورت کلی ظرفیت رشته مواد در دانشگاه های سراسری روزانه 1182 نفره و 365 نفر هم در نوبت دوم قبول میشن.

درصد اشتغال در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مواد در سال گذشته 50.22 درصد و در مقطع کارشناسی ارشد 62.86 درصد بوده.

مثل اکثر رشته‌ها؛ طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی در این رشته هم حداقل 4 سال یا همون 8 ترمه.

در ادامه نکاتی که ممکنه مغفول مونده باشن رو بررسی می کنیم !

بازار کار :

مراکز استخراج و تولید مواد اولیه فلزی

مراکز تولید قطعات فلزی

کارخانجات تولید سرامیک

کارخانجات تولید کننده مواد نسوز،کاشی سازی،چینی سازی، شیشه سازی و …

مراکز پژوهشی با موضوعات مختلف مانند نانو سرامیک

گرایش ها و ادامه تحصیل :

این رشته در مقطع کارشناسی دارای 3 گرایش متالورژی استخراجی، متالورژی صنعتی و سرامیک است. سرامیک: دانشجویان گرایش سرامیک در طی دوران تحصیل به مطالعه مواد غیر فلزی، غیر آلی و سرامیکی می پردازند. این دانشجویان با خواص، فرآیند ساخت و کاربردهای این مواد نیز آشنا می شوند. متالورژی استخراجی: دانشجویان این گرایش در طی دوران تحصیل خود با نحوه جداسازی یا استخراج فلزات از سنگ معدن آشنا می شوند. شاید با خواندن این مطلب به این فکر بیفتید که این رشته با مهندسی معدن مشابه است، اما این رشته کاملا با رشته مهندسی معدن متفاوت است. متالورژی صنعتی: دانشجویان این گرایش در طی دوران تحصیل خود به مطالعه و بررسی رفتار فیزیکی و شیمایی عناصر فلزی، ترکیبات بین فلزی و آلیاژی می پردازند.

مجموعه مهندسی متالورژی و مواد در مقطع کارشناسی ارشد دارای 4 رشته و گرایش های زیر است. مهندسی مواد، مهندسی متالورژی و مواد، مهندسی پزشکی، مواد، انرژی و تکنولوی کوانتومی.

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

نکات جالب و مهارت ها :

“نکات جالب”

– در مهندسی مواد شناخت ساختار مواد و خواص آن و شناخت ارتباط بین این ساختار و خواص در جهت افزایش زمینه‌های کاربردی و طراحی مواد نو و ترکیبات جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

– مهندسین مواد کامپوزیت های جدیدی ایجاد می کنند یا کاربردهای جدیدی را برای مواد ایجاد می کنند.

– امکان ادامه تحصیل همراه با کار در این رشته ، به نسبت سایر رشته های مهندسی به نسبت راحت تر است.

– انتخاب رشته مهندسی مواد برای افراد دارای علاقه به ساخت و توسعه مواد جدید، کشف خواص جدید و به دنبال آن گسترش جهان پیرامون گزینه مناسبی خواهد بود.

– به عنوان مثال چشم انداز این رشته اهداف بزرگی را دنبال میکند که یکی از آنها کاهش چشمگیر خسارات بعد از تصادفات خطرناک است.

توامندی های لازم:

– قوی بودن در زمینه علوم شیمی و فیزیک

– توجه به جزئیات

– آشنایی با نرم‌افزارهای عمومی مانند مجموعه آفیس و نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی مواد مانند ProCAST، Image tooو…

– قدرت تجزیه و تحلیل

واحد های درسی :

دروس مهندسی مواد و متالوژی ترکیبی از دروس ریاضی و فیزیک و شیمی دارد. این رشته مانند سایر رشته ها دارای دروس پایه(عمومی) و تخصصی است که در جدول زیر قابل مشاهده است :

رشته مهندسی مواد و متالوژی

واحد های عمومی

اندیشه اسلامی 1 و 2، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن، زبان فارسی، زبان انگلیسی، تربیت بدنی 1 و 2، دانش خانواده و جمعیت

ریاضی عمومی 1 و 2، فیزیک 1 و 2، محاسبات عددی، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر، شیمی عمومی، ریاضی مهندسی، نقشه کشی صنعتی، کارگاه عمومی، آزمایشگاه فیزیک 1، آزمایشگاه شیمی عمومی، کارگاه عمومی

واحد های تخصصی

استاتیک، اصول انجماد و ریخته گری، اصول خوردگی و اکسیداسیون، اصول و فرآیندهای اتصال فلزات، اقتصاد و مدیریت مهندسی، انتقال مطالب علمی و فنی، بلورشناسی، پدیده های انتقال، پیرو متالورژی، ترمودینامیک مواد، خواص مکانیکی مواد 1 و 2، روش های آنالیز مواد، زبان تخصصی، سینتیک مواد، اصول شکل دادن فلزات، شناخت آلیاژهای مهندسی، شیمی فیزیک مواد، عملیات حرارتی، مبانی مهندسی برق، متالورژی فیزیکی 1 و 2، مقاومت مصالح، مواد پلیمری، مواد سرامیکی، مواد کامپوزیتی، مهندسی سطح، هیدرومتالورژی، آزمایشگاه متالورژی استخراجی، آزمایشگاه متالوگرافی، آزمایشگاه عملیات حرارتی، آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد، آزمابشگاه بلور شناسی، آزمایشگاه اتصال فلزات، آزمایشگاه خوردگی، آزمایشگاه انجماد و ریخته گری

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

toto88

sicbo online slot bet kecil slot jajanan pasar slot88 https://www.bencooperphotography.com/server-rusia/ https://tunisiamedicaltourism.com/bonus-new-member/ https://www.radiomega.net/spaceman/